Det lär ha tagits fram statistik som visade på att armén fick dramatiskt ökat antal skadade då de bytte från tygmössor till plåthjälmar. När man hör det så blir reflexen: "byt tillbaka till tygmössor". Då har man glömt räkna antalet döda.
Som bekant finns ett antal sätt att "frisera" sina diagram för att vilseleda och om inte det räcker för att få fram sin poäng så kan man ju alltid definiera om vad man mäter. Trafikverket tränar sig till exempel i denna konstform.
Måttet på vad som är ett försenat tåg har nämligen utökats från fem minuter till en kvart – och inställda tåg räknas inte alls.
Räknar man på det sättet så är det ju inga problem att nå de Japanska siffrorna (The average delay on the Tokaido Shinkansen in fiscal 2006 was only 0.3 minutes.). Ställ in varje tåg som inte är punktligt!
Det är verkligen inte någon höjdare att åka med tåg. Det är ännu värre när fler bolag är inblandade. Avregleringen har väl knappast gjort sitt?
Jag minns en tid då tåg väntade in anslutande tåg.
Några små förslag angående tågtrafiken.
- Vid snökaos, då behövs ingen biljett på något tåg. Åk hur du vill. Tag första bästa.
- Om ditt tåg är försenat så får du kliva på valfritt tåg och åka med det. den som orsakade förseningen står för alla kostnader.
- Det skall finnas ett nummer dit du kan ringa dygnet runt för assistans när du blivit strandsatt ute i ödemarken av ett bolag med kraftig försening.
Dags för ett tåguppror?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar